Popular Posts

Saturday 15 June 2013

Cayok! cayok!

admin rasakan sesuatu hari ni hehe rasa apa..rasa strawberry,oren,anggur,watermelon hehe gurau je.rasa rindu yang teramat kat family.Sejak melanjutkan pengajian ni,mesti korang pernah terdetik putus asa nak teruskan kn..begitu juga dengan admin.kadang2 terdetik dalam hati ni " kenapala ssh sangat belajar ni!" kdng2 " bosannya asyik belajar" hahaha

tapi yg terdetik tu cuma sementara sebab admin akan teringatkan pengorbanan ibu bapa yang tak ternilai hanya kerna nak tngk admin adik beradik berada di menara gading.sesukar mana pun nak biayai kami,ibu bapa pasti da cara.termasukla ibu bapa korang..ingatla jasa mereka smpai bila2..

antara perkara / peringatan yang boleh buat korang tabah dalam melanjutkan pelajaran dan berada dalam kesukaran mencapai cita2 yang admin boleh bantu adalah:

 

 

1. Ibu bapa sanggup buat pa ja untuk kita kenapa kita xsnggup bertahan untuk mencapai kejayaan untuk masa depan

 

2. Jangan asyik meminta dari keluarga,kdng2 mereka xmampu tunaikan tapi akan tunaikan dalam apa jua cara.lebih-lebih lagi kalau bab duit.ibu bapa xnak anak mereka sengsara kelaparan wlau pa cara sekali pun mereka akan ikhtiar jalan penyelesaian..biarla bergadai tanah untuk biayai korang,mana korang tau..

 

3.ibu bapa sentiasa mengharapkan yg terbaik untuk anak mereka.

 

4.seburuk mana pun ibu  bapa kita xkirala ibu bapa tu keluarga angkat ka,keluarga tiri ka..mereka tetp ibu yang mendidik kita bapa yang menyara kita sejak kecil.


5.berilah kebahagian yang seadanya untuk org tua kita.cukupla dengan kejayaan yang diperolehi.mereka mampu menarik nafas lega dan menangis kegembiraan.bukan banglo,kereta mewah yang mereka harapkan.

6.kalau dapat kol,sms,mms,webcam,skype,wechat,twitter dengan ,kekwan ,makwe,pakwe ..pa salahnya buat macam tu juga untuk ibu dan ayah kita.dapat juga mereka melepaskan rindu menatap..dengar suara kita sekian lama berjauhan.


7.jaga maruah keluarga.jaga aib ibu bapa .pertahankan keluarga terlebih dahulu.tiada penganti untuk ibu bapa kita wlaupun ibu atau ayah dh kahwin lain,ibu bapa kandung juga kita akan cari juga suatu hari kelak.


8.pendamkan beberapa masalah agar ibu bapa nun jauh disana tak risau sangat..dh besar kn.kena cuba hadapi dengan tabah.:-) selesaikan dengan cara yang munasabah.

 

9.berjimat cermat dengan prbelanjaan..mak ayah konfirm la tnya setiap kali kol " masih da duit x untuk makan?" kalau korang ckp xda mestila mereka kirimkan.kalau keluarga berada memangla tekan atm ja dah da..tapi bagi keluarga yang kurng bekemampuan,..erm..korang fikirkan la apa mereka terpaksa buat untuk bagi korang belajar dengan selesa.

 

10.bila makan..ingatlah ibu bapa..entah makan dah ke belum mak ayah kita di rumah.makan sedap2 kfc,mcd , xpernah ingat mak ayah.sihat ke x..ish2..

11.jangan malu atau segan perkenalkan mak ayah kita dengan orang sekeliling..banggala kerana kita masih mempunyai maka dan ayah.cuba fikirkan nasib anak yatim..mana tmpat mengadu kasih.kita ni kena bersyukur.selagi mereka masih bersama kita,kita luangkan la masa bersama mereka.

12. Doakan untuk kesejahteraan mereka agar tiada perkara yang buruk menimpa mereka seperti mereka mendoakan untuk kesejahteraan kita.jangan ingat nak doa " cari jodoh" ja hahaha

13.sebaik ja keputusan peperiksaan keluar,cepat2 la balik rumah sebab mak ayah kat rumahla yang sangat2 risau keputusan kita.jangan melencong kat "tempat yang tertinggi " bila keputusan xbaik.family kan masih da..xmungkin orang tua kita akan marah.

14.Pendek kata dalam apa jua perbuatan ,perlakuan,percakapan,pergaulan,pencapaian kita...ingatla orang tua mu yang telah banyak bersusah payah untuk kita.bayangkan wajah mereka tersenyum lebar tika kita telah mendapat kejayaan..segulung ijazah..wah..menangis gembira sambil memeluk kita tanda kesyukuran.

bagi yang xmampu mendapatkan segulung ijazah untuk mak ayah,jangan la berduka cita kerana setiap jalan pasti menemukan kejayaan.pekerjaan yang baik yg mampu menyara mak ayah pun dapat membahagiakan mereka :-) .Tapi bayangkan jika kita gagal dalam apa jua perkara pernah x korang fikir perasaan mereka..mesti sedihkan walaupun xmenunjukkan perasaan tu.

 

senang cerita,kalau mak ayah korang jumpa kwn2 mereka kat pasar ka..perkara pertama kwn2 diaorg akan tnya dalah pasl anak dh keja ka belum..berapa org cucu..n so on.kalau mereka jawab " tu si A berada di pusat serenti sekrng..mnggu depan pindah ke penjara pula."

korang rasa mereka mampuka bagitu mcm tu dengan hati lapang,muka tersenyum..kecian tau.melainkan la " tu si A dah keja sekrng..kja d syarikat bla bla.." tnpa full stop mereka akan bgithu..sebab pa..sebab bangga dengan kita dan xmalu untuk bagithu hal yng sebenar.

 

 

 

No comments:

Post a Comment